ציוד מכני הנדסי (צמ"ה) הוא שם כולל לכלי רכב מיוחדים שנועדו לבצע עבודות הנדסה אזרחית (בנייה, סלילת כבישים, עבודות חפירה, עבודות הריסה וכיו"ב). כלי רכב אלה כוללים בין היתר טרקטור, דחפור, מפלסת, מגרדת, מקרצפת, מכבש, מנוף, עגורן ומלגזה. הפעלת צמ"ה היא עבודה הכרוכה בסיכונים שונים. חשוב שכל עובד העוסק בהפעלת צמ"ה יכיר את הסיכונים הללו ואת כללי הבטיחות למניעתם.
הסיכונים בהפעלת צמ"ה
תאונות
1. החלקות ונפילות מתא הנהג ומהמדרגות של הצמ"ה בעת טיפוס אל תא המפעיל או ירידה ממנו.
2. פגיעה עקב התהפכות של הצמ"ה או התנגשות בצמ"ה אחר המצוי באתר.
3. פציעה מכלי עבודה (מברג, מפתח ברגים, סכין וכיו"ב) בעת ביצוע עבודות תחזוקה ותיקון בצמ"ה.
סיכונים פיזיקליים
1. נזק לשמיעה כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק הנגרם ע"י הצמ"ה.
2. מחלות חריפות או ממושכות כתוצאה מחשיפה למזג אוויר קשה (גשמים, רוחות, טמפרטורות גבוהות/נמוכות מדיי).
סיכונים כימיים
1. חשיפה לאבק מזיק העלולה לגרום לגירויים במערכת הנשימה, שיעול, קוצר נשימה, אסתמה, דלקת ריאות ועוד.
2. חשיפה לגזים רעילים הנוצרים ונפלטים ממנועי דיזל.
3. חשיפה לכימיקלים כמו סולר, שמני סיכה וכיו"ב, העלולה לגרום למחלות עור, דלקת עור, אקזמה ועוד.
סיכונים ארגונומיים
1. פגיעות במערכת שלד-שריר עקב ישיבה ממושכת, סחיבת משאות כבדים, קפיצות בדרך או נסיעה לאחור המאלצת את המפעיל להיות בתנוחה מעוותת.
2. הפרעות טראומטיות מצטברות (כגון תסמונת תעלת כף היד) עקב ביצוע תנועות חוזרות ונשנות.
3. בעיות בעיניים עקב עבודה חזותית מאומצת לאורך כל שעות העבודה או תאורה לא מתאימה.
כללי בטיחות להפעלת צמ"ה
- לפני השימוש הראשון בכלי הצמ"ה יש לבצע בו בדיקות הנדסיות וטכניות. בסיום הבדיקות הללו ניתן אישור לכשירות הציוד והוא נרשם בפנקס רשם הציוד.
- כל כלי צמ"ה חייב לעבור בדיקה שנתית ע"י בודק מטעם משרד התחבורה.
- בכל כלי צמ"ה יש להתקין כיסא ארגונומי עם קפיצים מתאימים. זאת כדי להפחית את אפקט הוויברציות ולמנוע כאבי גב תחתון.
- כל כלי צמ"ה יצויד בזמזם המופעל אוטומטית בעת נסיעה לאחור וב-2 מנורות סימון מהבהבות.
- על מפעיל הצמ"ה לשאת רישיון נהיגה מתאים מאגף הרישוי של משרד התחבורה. כדי לקבל רישיון זה יש לעבור קורס צמ"ה.
- על מפעילי הצמ"ה לעבור הדרכת בטיחות שנתית מתאימה, בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים).
- חשוב שהמפעיל יכיר את יכולות הכלי ומגבלותיו (רדיוס הסיבוב של הכלי, כושר ההעמסה וכו').
- כל העובדים באזור העבודה ילבשו אפוד זוהר תקני, כדי שמפעילי הצמ"ה יוכלו להבחין בהם בנקל.
- יש לסמן מכשולים, כגון קווי חשמל, מים וביוב, ע"י הצבת תמרורים מתאימים וסרטי סימון ברורים.
- שמני סיכה ונוזלים יש לאחסן מחוץ לאתר העבודה.
- בתחילת כל יום עבודה יש לבצע ברכב את הבדיקה והטיפול הדרושים.
- במהלך העבודה יש לעשות שימוש בצמ"א מתאים: נשמית/מסכה/מנ"ס, משקפי מגן, אטמי אוזניים, כפפות, נעלי בטיחות עם סוליות נגד החלקה.
- אין לנסוע או לעבוד במקביל לשיפוע תלול או על קרקע שאינה יציבה, כדי למנוע התהפכות.
- אין להסיע נוסעים בצמ"ה אלא אם כן בכלי ישנו מושב ייעודי לנוסע.
- כאשר עולים או יורדים מהצמ"ה יש לדאוג ל-3 נקודות מגע, כדי למנוע נפילה.
- בעת טיפול במשאות חריגים יש להשתמש בשיטות הרמה, הנעה ופריקה בטוחות.
פוסטים קשורים
עגורן צריח – היבטי בטיחות
בענף הבנייה נעשה שימוש רב בעגורני צריח מסוגים שונים.
בטיחות באתר בניה
עבודה באתר בניה היא עבודה בעלת רמת סיכון גבוהה. הנתונים
הדרכת בטיחות באתר בניה
בשנים האחרונות אירעו תאונות עבודה רבות באתרי בניה ברחבי הארץ.
בטיחות בהפעלת מלגזה
מלגזה היא רכב מיוחד המשמש לצורך הרמה ושינוע של משאות
גידור אתר בניה ושילוטו
עפ"י פקודת הבטיחות בעבודה, יש לגדר אתר בניה ולתלות במקום
מניעת סיכונים באתר בנייה
בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במספר תאונות העבודה בענף הבנייה.
תכנית ארגון אתר | ארגון אתר בניה
העובדים באתר בניה חשופים לסכנות בטיחותיות ייחודיות, הנובעות מכך שסביבת
רענון מלגזה | רענון מפעילי מלגזה
רענון מלגזנים תקנות ארגון הפיקוח על העבודה קובעות כי על