הדרכות בטיחות במשרדים

בית » הדרכות בטיחות » הדרכות בטיחות במשרדים

הדרכות בטיחות במשרדים

מהם הסיכונים הטמונים לעובדי המשרדים? כיצד יש להתגונן בפניהם? מהו תכנון נכון של סביבת עבודה? כיצד מסייעת הדרכת בטיחות למניעת הסיכונים בסביבת העבודה המשרדית?

רבים נוטים לחשוב כי סביבת העבודה המשרדית היא נטולת סיכונים אך בפועל, עבודה משרדית טומנת בחובה סיכונים בריאותיים רבים הנובעים מהתנאים הסביבתיים וביניהם: רעש מזיק, תאורה לקויה, רעש עוצמתי ואיכות אוויר נמוכה. עבודה במשרדים נוגעת לאוכלוסייה גדולה במשק. בין העובדים במשרדים ניתן למצוא עובדי הייטק, נותני שירותים שונים, מרכזי שירות טלפוניים, סניפי בנקים ועוד. על אלו, ניתן להוסיף גם תלמידים במוסדות הלימוד השונים ועוד. תכנון נכון ומושכל של סביבת העבודה המשרדית, תשמור על בריאות העובדים בה. הדרכת עובדים אחת לשנה, יכולות לסייע בהטמעת מניעה של סיכונים בסביבת העבודה המשרדית.

דרוש ממונה בטיחות

בטיחות וגהות בסביבה המשרדית

בסביבת העבודה המשרדית קיימים גורמי סיכון שונים וביניהם סיכונים ארגונומיים (פגיעות שלד ושריר) הנובעים משימוש בריהוט המשרדי לצורך ישיבה, כתיבה ועוד. בנוסף, קיימים סיכונים הנובעים מתאורה לקויה, רעש הנפלט מהציוד הטכני או בשל איכות אוויר נמוכה במבני משרדים בשל היותם מקומות סגורים ולא מאווררים. בנוסף, סיכונים נוספים הקשורים לטכנולוגיות העבודה במשרדים כגון מחשוב, מגבירים את הסיכונים לפגיעות שלד ושריר ולעייפות עיניים וכן ללחצים נפשיים הנגרמים עקב דרישות לתפוקה גבוהה.

תכנון נכון של סביבת עבודה משרדית

בין הסיכונים הבולטים הטמונים לעובדים בסביבה משרדית ניתן למנות: החלקות ונפילות עקב איבוד שיווי משקל או התנהגות לא זהירה. הדבר עלול למנוע עקב רצפה רטובה, משטחי שיש וקרמיקה, כבלים הפרושים על הרצפה ולא מעוגנים לקיר, מכשולים ומעברים לא פנויים בחלל המשרד, תאורה לקויה, מערכת מדרגות שאינה מתוכננת כראוי ועוד.

סיכונים הנובעים מהתנהגות לא בטיחותית של העובדים במשרד

סיכונים אלו קשורים לחוסר זהירות וחוסר תשומת לב של העובדים ביניהם: הליכה לא זהירה וחסרת תשומת לב הגורמת לנפילה, נשיאת משאות הפוגמים בשיווי המשקל או מסתירים את הדרך, היתקלות במכשולים דוגמת מגירות פתוחות ובולטות, דלתות ארונות פתוחות ועוד. בנוסף, טיפוס על גבי כסאות על מנת להגיע למקומות גבוהים עלולים לגרום לנפילה. כדי למנוע החלקות ונפילות בסביבה משרדית רצוי להתקין משטחי הליכה המגדילים חספוס על פני השטח, הדבקת פסים מונעי החלקה, וידוא נתיב הליכה בטוח ומעברים פנויים ממכשולים, נעילת נעליים בעלות סוליות מונעות החלקה, ניקוי שפך של מים, שמן או שפך מהרצפה והקפדה על רצפה יבשה וכן שימוש בסולם בלבד כדי להגיע למקומות גבוהים. במקרה בו קיימת מרצפת שבורה או כל מפגע בטיחותי אחר יש לדווח למחלקת התחזוקה במשרד ועוד.

הגנה על הגוף מפני פגיעות גב ונקעים בסביבה משרדית

טלטול חפצים והרמתם גורמת למרבית פגיעות הגב והנקעים במשרד. לכן, מומלץ להימנע מהזזה ושינוע של ציוד כבד כמו שולחנות או ציוד מכני בידיים וכן אין לטלטל או להרים חפצים ממצב ישיבה. בנוסף, יש להיעזר באנשים אחרים בעת נשיאה והעברה של ציוד כבד ועדיף להשתמש באביזרים ייעודיים לנשיאה דוגמת עגלות או אמצעי הרמה מכניים לטלטול או העברה ממקום למקום.

סיכונים בתפעולו של ציוד משרדי

סביבת העבודה המשרדית יכולה לכלול ציוד משרדי כגון עפרונות, עטים, מהדקים אך גם ציוד כגון מחשבים, מדפסות, מכונות צילום ועוד. בכל אלו טמונים סיכונים אותם יש להכיר על מנת להימנע מפגיעה. ציוד משרדי פשוט כולל: מספריים, מחוררים, סכינים יפניים ועוד. ציוד משרדי מורכב יותר מופעל חשמלית וכולל בין היתר: מחדדי עפרונות, ציוד לביול אוטומטי, מקרן שקפים, מגרסה חשמלית, מדפסת ועוד. הדרכת עובדים בתפעול הציוד המשרדי גם אם הוא נראה משימה פשוטה, תכלול הצגת סיכונים בשימוש בציוד, כללי בטיחות הנוגעים לשימוש בכלים וכן הוראות בטיחות אותם ניסח היצרן הכלולות בחוברות ההפעלה הקשורות לציוד. הדרכת בטיחות לעובדים בסביבה המשרדית, מהווה תמריץ להקניית הרגלי עבודה נכונים. הדרכת עובדים תוביל לעבודה בטוחה יותר המפיקה את התועלת המקסימלית.

פעילות מונעת סיכונים בסביבת עבודה משרדית

הקפדה על אמצעי הבטיחות תמנע סיכונים עבור העובדים בסביבה המשרדית. בין הפעילויות אותן יש לנקוט על מנת להשיג סביבת עבודה בטוחה יותר:

  1. אוורור מקומי. (יניקה, אוורור מאולץ) יסלק חלקיקים וגזים הנפלטים מרוב מכונות הצילום ומדפסות הלייזר. גם ניטור סביבתי וניטור ביולוגי במסגרת סקר סיכונים בחלל העבודה יסייע במניעה.
  2. הקפדה על רעש מזערי ממכונות הצילום. (ניתן להחליף מכונות רועשות או לבודד את המכונות בעזרת אמצעים אקוסטיים סופגי רעשים)
  3. הקפדה על תחזוקה נאותה של הציוד המשרדי
  4. בניית תכנית עבודה מסודרת בנוגע לתחזוקת ציוד המבטיחה פעילות תקינה של מכשירים וניקיונם על ידי איש תחזוקה.
  5. מיקום מכונות במקומות מאווררים על מנת להקל על סילוק מזהמים
  6. השארת מרווח סביב המכונה על מנת לאפשר זרימת אוויר טובה וגישה נוחה לציוד בעת ביצוע תחזוקה.

סיכוני חשמל בסביבה משרדית

במשרד המודרני משתמשים בציוד המופעל בחשמל דוגמת מחשבים, מדפסות, צגים, סורקים ומכשירים חשמליים נוספים כגון תנורי חימום, מאווררים, מנורות שולחן, קומקומים וכו. מלבד זאת קיימים רכיבי חשמל כגון שקעים חשמליים, תקעים, מפסקים, כבלים מאריכים ועוד. חשוב לזכור כי ציוד פגום עלול להוות פוטנציאל לחשמול קטלני. כדי למנוע סכנת חשמול יש להפעילו על פי הוראות היצרן בלבד, יש להקפיד על סביבת עבודה יבשה ולהימנע מטיפול במכשיר בידיים רטובות. בנוסף, על כל הציוד המחובר לחשמל להיות תקין. מומלץ לבצע בדיקות תקינות תקופתיות לכל מכשירי החשמל ואביזרי החשמל במשרד. הדרכת עובדים שנתית בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה תטמיע את המידע אודות סיכונים פוטנציאליים של חשמל וכן תלמד את העובדים כיצד לנהוג במקרים של התחשמלות.

סיכוני אש בסביבה משרדית

מניעת דליקה מתחילה בסביבה המשרדית, מתחילה בהתנהגות זהירה עם מקורות חום ואש. כדי למנוע דליקה יש לשמור על מספר כללים ביניהם: שמירה על מרחק בטוח בין מכשירים פולטי חום לבין חומרים דליקים. חשוב לאחסן נוזלים דליקים במכלים סגורים היטב כדי למנוע שפך. אין להשליך בדלי סיגריות וגפרורים דולקים לסל ניירות וכן יש להרחיק חומרים דליקים בפינת העישון שבמשרד וכן לצייד את המקום במאפרות יעילות לריקון בדללי סיגריות. יש למקם גם ציוד כיבוי מתאים הכולל אמצעי חניקת אש על מנת להשתלט על דליקה הפורצת במקום.

הדרכת בטיחות במשרדים

מחלות עובדים ותאונות עבודה המתרחשות במקומות עבודה, גורמים להפסדים כלכליים רבים למשק. מבדיקה שנעשתה נמצא כי אחד הגורמים העיקריים להתרחשות תאונות עבודה היא חוסר ידע של העובדים אודות הסיכונים המצויים בסביבת העבודה ואודות כללי הזהירות והעבודה הנכונים. הדרכת עובדים היא אחת מהדרכים הטובות והיעילות ביותר העומדים לרשות מפעל או ארגון על מנת למנוע סיכונים בסביבת העבודה. תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (חוק מסירת מידע והדרכת עובדים 1999) קובעות כי "מחזיק במקום עבודה (מעביד) ימסור לעובד במקום, מידע עדכני בדבר הסיכונים במקום ובפרט בדבר הסיכונים הקיימים בתחנת העבודה שבה מועסק העובד וכן ימסור לו הוראות עדכניות לשימוש, להפעלה ולתחזוקה בטוחים של ציוד, חומר ושל תהליכי עבודה במקום. מחזיק במקום עבודה יחזור ויקיים הדרכה כאמור בהתאם לצורכי העובדים לפחות אחת לשנה"

הדרכת עובדים מונעת סיכונים

הדרכות עובדים חשובות על מנת לשמור על סביבת עבודה מיטיבה עם העובדים המאפשרת את השלמת המשימות בצורה הבטוחה והיעילה ביותר. חשוב לזכור שי החוק מציין כי על כל אחד בארגון לעבור הדרכת בטיחות על בסיס שנתי. הדרכות בטיחות כוללות פרקים הדנים בבריאות, בטיחות ורווחת העובדים בארגון. הדרכת בטיחות מעניקה לעובדים הנחיות בסיסיות המסייעות בשמירה על בטיחות במקום העבודה. בין ההדרכות הניתנות לעובדים בסביבה משרדית ניתן למצוא: שמירת מעברים פנויים ללא מכשולים, חשיבות תקינותן של ציוד ומכונות שונות וכן הנחיות בטיחות שונות.

פוסטים קשורים

ליצירת קשר בכל נושא בטיחותי

לכל שאלה חייגו
058-7886903

דילוג לתוכן