רפואה תעסוקתית

חשיבותה של רפואה תעסוקתית

עובדים רבים חשופים במהלך עבודתם לגורמים מזיקים המצויים במקום העבודה. חלקם קשורים לתהליכי העבודה וחלקם לסביבתה. עריכת בדיקות תקופתיות לעובדים אלו עשויה להפחית משמעותית את הסיכון שלהם לחלות. רפואה תעסוקתית הינה רפואה מונעת המסייעת בשמירת בריאותו של העובד. שירותי הרפואה התעסוקתית בישראל פועלים מתוקף חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תשנ"ד-1994) ומתוקף פקודת הבטיחות בעבודה (תש"ל-1970) ותקנותיה.

רפואה תעסוקתית

אילו בדיקות כלולות במסגרת רפואה תעסוקתית?

  • בדיקות קבלה לעבודה מטרת בדיקות אלו היא לקבוע את מידת התאמתו של העובד לעיסוק שהוא צפוי לעסוק בו.
  • בדיקות פיקוח רפואי תקופתי – בדיקות אלה כוללות בדיקה רפואית ראשונית ובדיקות מעקב תקופתיות לעובדים החשופים לגורמי סיכון תעסוקתיים עפ"י תקנות הבטיחות בעבודה. במסגרת הבדיקות קובע הרופא התעסוקתי אם העובד כשיר להתחיל או להמשיך לעסוק בעיסוק הספציפי בעבודתו. כל עובד שבמסגרת עבודתו חשוף לגורם מזיק, זכאי לבדיקות רפואיות בקופת החולים שבה הוא מבוטח. סוג הגורם המזיק שהוא חשוף לו הוא הקובע את תדירות הבדיקות שעליו לעבור.
  • בדיקות כושר עבודה  בדיקות שמטרתן לאשר כי עובד שחלה או נפגע מסוגל לשוב לעבודתו.

בנוסף לבדיקות אלו מהווה הרופא התעסוקתי גם גורם מייעץ עבור המפעל/הארגון והעובדים בנוגע להשפעות הבריאותיות האפשריות של תהליכים וחשיפות במקום העבודה. כמו כן הוא משמש גורם מסייע להטמעת תוכניות לקידום הבריאות במקום העבודה. בנוסף הוא מהווה מקור מידע בכל שאלה הקשורה לתחומי הבריאות בקרב העובדים.

אילו גורמים הינם בעלי הסמכה להעניק שירותי רפואה תעסוקתית?

תקנות הבטיחות בעבודה קובעות כי קופות החולים בארץ מוסמכות לבצע בדיקות רפואיות תעסוקתיות. בנוסף מוסמכים לכך גם מוסדות רפואיים שאינם קופות חולים ולשכות בריאות: מכונים רפואיים, מרפאות של מרכזים רפואיים ועוד.

מהו פנקס בריאות?

עפ"י תקנות מס מקביל (שירותי בריאות בעבודה), גורם רפואי מוסמך שביצע בדיקה רפואית לעובד או למועמד לעבודה לעניין כושרו לבצע את תפקידו, ישלח למעסיק סיכום של מסקנות הבדיקה. סיכום זה נקרא "פנקס בריאות". פנקס בריאות תקין ועדכני משמש את מפקח העבודה ככלי בקרה על ביצוען של בדיקות רפואיות תעסוקתיות בהתאם לדרישות. בנוסף הוא מאפשר לו לוודא את התאמתו של העובד לעבודה מן ההיבט הבריאותי.

ממונה בטיחות בעבודה הוא עובד שתפקידו לייעץ להנהלה ולעובדים בכל הנוגע ליישומם של חוקים ותקנות בנושא בטיחות וגיהות תעסוקתית. בין היתר ממונה הבטיחות אחראי לקיים מעקב אחר ביצוע בדיקות רפואיות תעסוקתיות לעובדים החשופים במהלך עבודתם לגורמים מזיקים.

תפקידו של יועץ בטיחות בעבודה הוא לשמור על בטיחותם ובריאותם של העובדים בכל עת. על יועץ הבטיחות להיות בעל השכלה רלוונטית ובעל האישורים הנדרשים של משרד העבודה. בנוסף עליו להיות בעל ניסיון רב ורקע של הכשרות מקיפות. על יועץ הבטיחות להכיר היטב את מקום העבודה, לעמוד על הסיכונים במקום ולנסח נהלים מתאימים. עליו להכין המלצות למניעת חשיפה של העובדים לגורמי סיכון ולבצע מעקב רפואי תקופתי לעובדים החשופים לגורמי סיכון תעסוקתיים. על יועץ הבטיחות לשבץ עובדים בעבודה המתאימה למצבם הרפואי. במידה ואירעה תאונה במקום העבודה, על יועץ הבטיחות לתחקר את האירוע ולהפיק ממנו לקחים.

Facebook
Twitter
LinkedIn

פוסטים קשורים

ליצירת קשר בכל נושא בטיחותי

לכל שאלה חייגו
058-7886903

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן