סביבת עבודה בטוחה - זה באחריותך
מקומות עבודה רבים טומנים בחובם סיכונים עבור העובדים. מעסיקים רבים אינם מודעים לסיכונים אלו וכן לחובתם לפעול למזעור הסיכונים ולצמצום מקרי תאונות העבודה. על פי החוק, המעסיק חייב לספק לעובדיו סביבת עבודה בטוחה וכן תנאים אופטימליים הכוללים שיטות עבודה נכונות ואמצעי מיגון שונים. כמו כן על המעסיק להדריך את עובדיו בנוגע לסיכונים הקיימים בסביבת העבודה. ככל שהסכנות במקום העבודה חמורות יותר כך גוברת מידת אחריותו של המעסיק. המעסיק אף חשוף לתביעה במקרה של פגיעת עובד במקום העבודה. נאמני בטיחות, ממונה בטיחות והדרכות בטיחות הם הדרכים היעילות ביותר ליצור סביבת עבודה בטוחה ובריאה ולהטמיע דרכי עבודה נכונות.
ממונה בטיחות
עפ"י תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), על כל אחד מהמעסיקים הללו מוטלת החובה להעסיק ממונה בטיחות:
- בעל מפעל המעסיק 50 עובדים ומעלה.
- מעביד המבצע עבודות בנייה והוא מעסיק מאה עובדים ומעלה בו זמנית.
- מעביד המעסיק 50 עובדים ומעלה בתחום החקלאות.
- מחזיק במקום עבודה שעל סמך הסיכונים בו הורה לו מפקח אזורי שעליו למנות ממונה בטיחות.
- מחזיק במקום עבודה הנמנה עם הסוגים שלהלן, ובלבד שהוא מעסיק חמישים עובדים לפחות:
- מוסדות להשכלה גבוהה
- מוסדות מחקר
- בתי מלון
- בתי מסחר
- מוסדות רפואיים
- נמלי תעופה וחברות תעופה
- רשויות מקומיות
- תאגידים להתיישבות שיתופית
תפקידו של ממונה הבטיחות הוא לייעץ למעביד בכל הנוגע לחוקים, תקנות ותקנים הקשורים לבטיחות. בנוסף, עליו לסייע למעסיק ולצוות הניהולי שלו בכל הנוגע לניהול הבטיחות, הגיהות, תכנון הנדסת האנוש והבריאות התעסוקתית של העובדים. על ממונה הבטיחות לקדם בקרב העובדים תודעה בנושאי בטיחות ובריאות בסביבת העבודה.
בין תפקידיו של ממונה הבטיחות:
- לאתר במפעל מפגעי בטיחות וגיהות ולהודיע למעסיק על כך.
- לוודא קיומם של התקני בטיחות וגיהות נאותים.
- לדרוש הנהגת סדרי בטיחות וגיהות נאותים במקום העבודה.
- למלא אחר דרישות תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים).
- לוודא הכנתה של תוכנית לניהול בטיחות בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול בטיחות).
- לוודא את ביצוען של הוראות התוכנית לניהול בטיחות.
- לבחון את הגורמים לתאונות עבודה ומחלות מקצוע במקום העבודה על מנת להפיק מהם לקחים. בנוסף, להציע דרכים למנוע הישנות של אירועים דומים.
- להכין תמצית מידע בכתב בנוגע לסיכונים במקום העבודה, לפרסמה ולעדכנה.
- להכין רשימה של הנחיות בטיחות, לפרסמה ולעדכנה. בנוסף, לוודא את יישומן של ההנחיות ולדווח למעסיק על כל מקרה של הפרתן.
- לוודא ביצוע של בדיקות רפואיות תעסוקתיות לעובדים החשופים לגורמים מזיקים בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה.
- לוודא ביצוע ניטור סביבתי כאשר ישנה דרישה לכך בחוק.
- לשתף פעולה עם ועדת הבטיחות של המפעל ולמסור לידיה את כל המידע הדרוש לצורך פעילותה השוטפת.
פוסטים קשורים
חקירת תאונות עבודה
החשיבות של חקירת תאונות עבודה כדי להבין מדוע חשוב לבצע
גיהות תעסוקתית – מניעת מחלות מקצוע בקרב עובדים
חשיבותה של גיהות תעסוקתית במקום העבודה המונח "גיהות תעסוקתית" משמעותו
דוגמא תוכנית לניהול בטיחות
דוגמא של תוכנית לניהול בטיחות תוכן עניינים נושא אישור
יועץ בטיחות אש
כל מעסיק מחויב להקפיד על קיומם של תנאי בטיחות וגיהות
2 מחשבות על “סביבת עבודה בטוחה”
בסופו של דבר הכל תלוי במעסיק, ככל שהמודעות והאחריות שלו גדולה יותר העובדים שלו יהיו בטוחים יותר.
אכן, על כתפי המעסיק מוטלת אחריות כבדה בשמירה על בטיחות העובדים.