סקר סיכונים בעבודה

ניהול סיכונים בעבודה (סקר סיכונים) הוא תהליך רב-שלבי מקצועי להערכה ובקרה של סיכונים במקומות עבודה. מטרת התהליך היא לבטל או לצמצם סיכונים ככל האפשר. התהליך כולל זיהוי של גורמי הסיכון, הערכת הסיכונים, ניתוח שיטות ואמצעים לבקרת סיכונים, קבלת החלטות ובחירת הדרך לבקרת סיכונים, וכמובן, יישום השיטות והאמצעים לבקרת סיכונים. חוקים ותקנות בכל העולם מחייבים את המעסיקים לדאוג לסביבת עבודה בטוחה לעובדיהם ולנקוט את כל האמצעים לשם בקרה ומניעת סיכונים במקום העבודה.

סקר סיכונים בעבודה בגובה

אסטרטגיית ניהול סיכונים בעבודה

להלן נמנה את האסטרטגיות לניהול סיכונים בעבודה, עפ"י סדר העדיפויות ורמת היעילות שלהן:

  1. סילוק הסיכון – הסרת החומר או התהליך הגורם לסכנה. זוהי למעשה השיטה האפקטיבית ביותר מבין 5 השיטות בהיררכיית בקרת הסיכונים. סילוק הסיכון יעיל יותר בשלב התכנון הראשוני. כמו כן הוא עשוי להיות זול ופשוט יותר ליישום בשלב זה. עם זאת קשה יותר ליישמו בתהליך קיים, שכן לשם כך יש צורך בשינויים משמעותיים בציוד ובנהלים.
  2. שימוש בתחליפים – החלפת חומר או תהליך הטומן בחובו סיכון בחומר או תהליך אחר שאין בו סיכון. זוהי אסטרטגיה שנייה באפקטיביות שלה בהיררכיית בקרת הסיכונים. אסטרטגיה זו אף היא אפקטיבית וזולה יותר בשלב התכנון מאשר בהליך קיים.
  3. אמצעים הנדסיים – הגנה על העובדים מפני סיכונים באמצעות הצבת מחסום בין העובד למקור הסיכון.
  4. אמצעים אדמיניסטרטיביים – הפחתת חשיפת העובדים לסיכון במקום לסלק את הסיכון.
  5. ציוד מגן אישי (בגדי מגן, קסדה וכיו"ב) – מטרתו להגן על גוף העובד מפני פגיעה או זיהום. באסטרטגיה זו עושים שימוש במקרים שבהם אין אפשרות ליישם שיטות בקרה אחרות או שהן אינן יעילות לצורך הפחתת הסיכונים.

לסיכום: סילוק הסיכון הינו השיטה היעילה ביותר, ואילו שימוש בצמ"א הוא השיטה הכי פחות יעילה. במצב האופטימלי תהליך הבקרה והמניעה של הסיכונים משלב שיטות לסילוק סיכון במקור כבר בשלב התכנון. זאת מפני שכאמור קשה יותר ליישם פתרונות אלו בתהליך קיים. במידה ואין אפשרות לסלק את הסיכון ממשיכים הלאה אל הפתרון הבא.

סקר הסיכונים הוא למעשה חלקה העיקרי של התוכנית לניהול בטיחות. עפ"י תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות), בכל מקום עבודה שבו ישנם 50 עובדים לפחות חלה חובה לגבש תוכנית שנתית לניהול הבטיחות. התוכנית לניהול הבטיחות היא תוכנית שיטתית פרואקטיבית לניהול הבטיחות במקומות עבודה. מטרתה לצמצם סיכונים ולמנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע. מלבד סקר סיכונים בעבודה כוללת התוכנית רשימת נושאי תפקידים ומבנה ארגוני של מערך הבטיחות והגיהות, פירוט הדרכות הבטיחות, רשימת בדיקות רפואיות לעובדים, בדיקת ציוד, נוהלי חירום ועוד. (דוגמה לתוכנית לניהול בטיחות ראה כאן.)

את התוכנית לניהול בטיחות יש לעדכן אחת לשנה לכל הפחות. בנוסף יש לעדכנה במקרה שחל שינוי מהותי בדרכי הפעולה במקום העבודה.

סקר סיכונים בעבודה ע"י המומחים של "ליאור בטיחות"

חברת ליאור בטיחות מספקת שירותי ייעוץ בטיחות, הדרכות בטיחות בעבודה וכן כתיבת תוכנית לניהול בטיחות ועריכת סקר סיכונים בעבודה עבור חברות, ארגונים ומוסדות בכל רחבי הארץ. לחברה ממוני בטיחות מקצועיים ומנוסים ומהנדסים מומחים, המעניקים שירות מקצועי ואיכותי במחיר ללא תחרות. אנשי המקצוע המנוסים של החברה מגיעים למקומות עבודה בכל רחבי הארץ – הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי – ועורכים סקרים מקיפים לצורך כתיבת תוכנית בטיחות מקיפה ומקצועית ביותר. התוכנית נכתבת בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה.

Facebook
Twitter
LinkedIn

פוסטים קשורים

ליצירת קשר בכל נושא בטיחותי

לכל שאלה חייגו
058-7886903

2 מחשבות על “סקר סיכונים בעבודה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן