ארגונומיה (מיוונית: ארגו=עבודה, נומוס=חוק), או בשמה האחר: הנדסת אנוש, היא מדע החוקר את יחסי הגומלין שבין האדם לסביבה. מטרתה לשפר את נוחות האדם, לשמור על בריאותו ולהגביר את התפוקה שלו בעבודה. אורח החיים המודרני דורש מאיתנו לעבוד במשך מרבית שעות היום. עובדים רבים מבצעים במהלך עבודתם פעולות פשוטות שאינן כרוכות במאמץ פיזי אך עלולות להזיק לבריאותם. מדובר בעיקר על עובדים שעבודתם נעשית מול מחשב, אך גם עובדים נוספים, כגון נהגי אוטובוס או מונית, טייסים, עובדי בניין, מורים וגננות. מכיוון שכך חשוב לקיים הדרכות ארגונומיה לעובדים. במהלך הדרכות אלו רוכשים העובדים ידע ארגונומי יישומי ולומדים את הכללים להתנהלות נכונה מההיבט הארגונומי. בנוסף כדאי להיעזר בשירותי יועץ ארגונומי, המסייע לשפר את סביבת העבודה ולהתאימה לעובד. סביבת עבודה שבה מקפידים על ארגונומיה טובה תביא לתועלת גבוהה הן לעובדים והן למעסיק.
הדרכת ארגונומיה
מטרתה של הדרכת הארגונומיה היא ליצור בקרב העובדים מודעות לעבודה נכונה ובריאה ולהקנות להם הרגלי עבודה נכונים מההיבט הארגונומי. בכך מסייעת ההדרכה להפחית את שיעור הפגיעות והמחלות התעסוקתיות בקרב העובדים. בנוסף היא תורמת לשיפור איכות העבודה של העובדים ולהגברת שביעות רצונם.
נושאי הלימוד העיקריים בהדרכת הארגונומיה הם כדלהלן:
- הביומכניקה של הישיבה והשפעת ישיבה ממושכת על פגיעות אפשריות בשלד-שריר;
- המנח הנכון של הכיסא (גובה הכיסא, מרחק כיסא, זווית משענת, שימוש במשענות ידיים וכיו"ב);
- סידור נכון של סביבת העבודה (שולחן, כיסאות, מחשב, סמארטפון, עמדות עמידה, תאורה, אקלים, נהיגה וכו');
- עקרונות התנהגותיים למניעת כאבי שלד-שריר ולמניעת מחלות כרוניות בעתיד.
ההדרכה נבנית בהתאמה אישית לאופי העבודה ולצורכי הארגון.
יועץ ארגונומיה
תפקידו של היועץ הארגונומי הוא לצמצם פגיעות שלד ושריר ולייעל את סביבת העבודה. לשם כך עורך היועץ ביקור במקום העבודה ואוסף נתונים רלוונטיים. בין היתר הוא בוחן את המטלה שעל העובד לבצע, הציוד שהוא משתמש בו ועוד. לבסוף בוחן היועץ את תנאי העבודה: טמפרטורה, תאורה, רעש, אחוזי לחות ועוד. כל הנתונים האלו מנותחים ומעובדים לצורך הסקת מסקנות וניסיון לשפר את סביבת העבודה ולהתאימה לעובד.
אחד מגורמי הסיכון העיקריים בתחום הארגונומיה, שעליהם נדרש היועץ הארגונומי לתת את הדעת, הוא תכנון לקוי של עמדת העבודה. הדוגמאות העיקריות לכך הן מיקום לקוי של מסך המחשב או סביבת עבודה הגורמת לעובד למנחי גוף שגויים, כמו הצורך בהרמה, הורדה או דחיפה בעומס, היוצרות עומס על השלד והשרירים ומביאות לכאבי גב תחתון ולפגיעה בעמוד השדרה. כללי הארגונומיה כוללים התאמה נכונה של משטחי העבודה והמכשור לאופן השימוש בהם ולמטלה שיש לבצע. תכנון נכון של עמדת העבודה יביא לגישה נוחה יותר וימנע צורך במאמץ גופני מיותר או בהפעלת כוח או עומס יתר, ובכך יפחית את הסבירות לתאונות עבודה, למחלות ולפגיעות שלד ושרירים. התכנון הנכון אף יגביר את הנוחות של העובד בעת ביצוע המטלה וישפר את ביצועיו, ובכך יגביר את שביעות הרצון הן של העובד והן של המעסיק.
אם יש לכם צורך בהדרכת ארגונומיה או בשירותי יועץ ארגונומיה, פנו עוד היום ל"ליאור בטיחות" ותיהנו מהצעת מחיר אטרקטיבית במיוחד.
פוסטים קשורים
ניטול ידני
ניטול ידני משמעותו פעילות הדורשת הפעלת כוח פיזי לצורך הרמה,
סיכונים ארגונומיים בקרב עובדי סיעוד
עבודת הסיעוד היא עבודה הכרוכה בסיכון ארגונומי מוגבר. עובדי הסיעוד
ארגונומיה בעבודה
ארגונומיה היא מדע העוסק ביחסי הגומלין שבין שלושה גורמים: האדם,
סיכונים ארגונומיים בעבודה מול מחשב
בעידן המודרני של המאה ה-21 הפך המחשב לחלק בלתי נפרד
2 מחשבות על “הדרכות ארגונומיה | יועץ ארגונומיה”
הדרכה מצוינת, למדתי ממנה הרבה על עבודה נכונה מההיבט הארגונומי. תודה רבה!
תודה על התגובה החמה, נהניתי להדריך אתכם:-)