בטיחות במעונות יום

ילדים הם יצורים פגיעים מאוד. גופם עדין ופגיע משל מבוגרים, ובנוסף אין בהם די מודעות לסכנות. מכיוון שכך הם חשופים הרבה יותר ממבוגרים לסיכונים של תאונות כמו נפילה מגובה, חנק, טביעה, כוויות ועוד. סיכונים אלה גבוהים אף יותר כשמדובר על תינוקות ופעוטות מגיל לידה ועד גיל 4. ילדים אלה פגיעים יותר מילדים בגילים אחרים, והם מהווים קבוצת סיכון בעייתית במיוחד. הדבר מצריך – הן מההורים והן מצוות המטפלות במעונות היום – לנקוט משנה זהירות כדי לשמור על בטיחות הילדים.

בטיחות במעונות יום

הגורמים העיקריים לתאונות ילדים

תאונות דרכים

תאונות דרכים הן הגורם העיקרי בישראל לתמותת ילדים מהיפגעות. הן עלולות להתרחש גם בנסיעות קצרות או קרוב לבית. מקרים רבים של היפגעות ילדים בתאונות אירעו בעת שרכב נסע לאחור, ביציאה מהחניה ליד הבית, והנהג לא הבחין בילד שעמד מאחורי הרכב.

טביעה

טביעה היא הגורם השני בשכיחותו לתמותת ילדים מהיפגעות. היא עשויה להתרחש באמבטיה, בבריכה, בחוף הים או בכל מקור מים אחר. ילד טובע אינו יכול להתריע שהוא בסכנה מכיוון שהפה והאף שלו מכוסים במים. בתוך 2 דקות מרגע הטביעה הוא מאבד הכרה, וכעבור 4-6 דקות חל נזק מוחי בלתי הפיך או מוות.

חנק

חנק הוא הגורם השלישי בשכיחותו לתמותת ילדים מהיפגעות. קנה הנשימה של תינוקות ופעוטות צר ביחס למבוגרים. בנוסף, רפלקס השיעול שלהם אינו מפותח דיו ולכן הם אינם יכולים להוציא מזון או חפץ שנשאפו בטעות.

מרבית מקרי החנק נגרמים כתוצאה משאיפת גוף זר, כגון אוכל או צעצועים. מקרים נוספים מתרחשים עקב לחץ חיצוני על הצוואר (כגון הילכדות בין סורגי המיטה או בין שלבי הסולמות של המתקנים בחצר) או עקב חסימת דרכי הנשימה ע"י בגד, שמיכה, שקית ניילון וכיו"ב.

נפילות

נפילות הן הגורם העיקרי לאשפוז ילדים מהיפגעות. גם נפילה מגובה מטר עלולה לגרום לפגיעה קשה אצל ילדים. הנפילות עשויות להיות משידת החתלה, מכיסא או שולחן, ממתקני משחק, נפילה מגובה (למשל מחלון) ועוד.

כוויות

כוויה היא אחת ההיפגעויות הקשות אצל ילדים. עורם של ילדים דק ועדין משל מבוגרים ולכן הם נוטים להיפגע מכוויה בצורה חמורה יותר. בנוסף, בשל העובדה ששטח הגוף שלהם קטן, גם מעט נוזל חם עלול לגרום לכוויה נרחבת.

מרבית הכוויות אצל תינוקות ופעוטות נגרמות מנוזל חם, כמו קפה, תה או מרק.

הרעלות

כמעט בכל בית או מעון ישנם חומרים רעילים, כגון חומרי ניקוי ותרופות, שעלולים להיות קטלניים לילדים. לרוב נגרמת ההרעלה עקב בליעת החומרים הללו, אך היא עשויה להיגרם גם ממגע דרך העור או העיניים.

הבטחת הבטיחות במעונות יום

חקיקה להבטחת הבטיחות במעונות

בשנת 2018 נחקקו שני חוקים חשובים שנועדו להבטיח את בטיחות הילדים השוהים במעונות היום:

1. חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות

חוק זה מסדיר את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על כלל מעונות היום לפעוטות שבהם שוהים שבעה פעוטות לפחות. זאת כדי להגן על שלומם, על זכויותיהם ועל כבודם של הפעוטות, לקדם את התפתחותם, להבטיח מתן תנאים נאותים וסביבה חינוכית וטיפולית הולמת לפעוטות אלה, למנוע היפגעותם ולספק להם את צורכיהם הגופניים, הרגשיים, החברתיים והחינוכיים.

החוק קובע כי הפעלת מעון ללא רישיון או בניגוד לתנאים שנקבעו בחוק היא עבירה פלילית, ומציין את העונשים על הפרת סעיפי החוק.

2. חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות

עפ"י חוק זה, כל אדם המפעיל מסגרת לחינוך וטיפול בפעוטות עד גיל 3, עליו להתקין מצלמות שיתעדו את הנעשה במעון בכל השעות שבהן הפעוטות שוהים במקום. המצלמות צריכות לתעד את כל הנעשה בכיתות המעון, בחצר ובכל שאר המקומות שבהם שוהים הפעוטות, למעט חדרי הרחצה והשירותים. התיעוד יהיה בהקלטת וידאו בלבד, ללא קול.

אחד האמצעים העיקריים הננקטים על מנת להבטיח את בטיחות הילדים במעון הינו מבדקי בטיחות שנתיים. מטרתם של מבדקים אלה היא לבדוק את בטיחות התשתיות הפיזיות בשטח המעון. את המבדק מבצע יועץ בטיחות מוסדות חינוך, בהתאם לרשימה מנחה של משרד החינוך.

יועץ הבטיחות רושם את הליקויים שאיתר במהלך המבדק ומגיש דו"ח מפורט לרשות/בעלות. בדו"ח זה הוא גם מגדיר סדר קדימויות לטיפול במפגעי הבטיחות שאיתר. לאחר תיקון הליקויים הוא מקיים ביקור נוסף במקום לצורך אישור התיקונים. לאחר שכל הליקויים תוקנו כראוי הוא מעניק למעון אישור בטיחות.

במהלך המבדק בודק יועץ הבטיחות בין היתר אם בשטח המעון מתקיימים התנאים הבאים:

  • ידיות הדלתות והארונות הינן ללא בליטות של ברגים, פינים וכיו"ב.
  • בדלתות הכיתות והשירותים ישנם מנעולים המאפשרים פתיחה מבחוץ ומבפנים.
  • המטבח חסום לגישת ילדים.
  • במעון ישנו לחצן מצוקה או חיבור למוקד חירום.
  • כל חומרי הניקוי והחיטוי מצויים מחוץ להישג ידם של הילדים.
  • עמדת מיכלי הגז רחוקה מאזור פעילות הילדים.
  • קיימות מצלמות המתעדות את כל המרחב הציבורי במעון (למעט השירותים וחדרי הרחצה), בהתאם לחוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות.
  • בחצרות המעון אין צמחייה רעילה או דוקרנית. כמו כן אין עצים שניתן לטפס עליהם.
  • בחצר המשחקים של המעון אין שקעים, בליטות ומהמורות וכן אין צינורות מים בולטים.
  • מתקני המשחקים בחצר הינם ללא פינות חדות או חלקים בולטים ואין בהם כל חלודה. חלקי העץ חלקים, ללא כפיסים העלולים לגרום לפציעה.
  • שער הכניסה בנוי באופן שלא ניתן לטפס עליו או לזחול מתחתיו.
Facebook
Twitter
LinkedIn

פוסטים קשורים

ליצירת קשר בכל נושא בטיחותי

לכל שאלה חייגו
058-7886903

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן