שיטות הגנה מפני התחשמלות

חישמול הוא הופעת מתח חשמלי על גוף מתכת עקב תקלה. זהו מצב מסוכן, שכן הוא עלול לגרום להתחשמלות, דהיינו מעבר זרם חשמלי דרך גוף האדם. ההתחשמלות עלולה לגרום לפגיעות חמורות בגוף האדם: בלב, בריאות, במערכת העצבים, במערכת השריר-שלד ובעור. כדי למנוע סיכון זה ישנם 7 שיטות הגנה מפני התחשמלות. להלן נפרט את 7 שיטות ההגנה הללו מפני התחשמלות.

שיטות הגנה מפני התחשמלות

1. איפוס

האיפוס הוא חיבור של מוליכי ההארקה של המתקן החשמלי אל מוליך PEN של הזינה בכניסה למבנה. מטרת שיטה זו היא לאפס את הפוטנציאל החשמלי של חלקי המתכת שבגוף המִתקן וכך למנוע הופעת מתח חשמלי מסוכן עליהם.

מסלול הזרם, הזורם בעת תקלה, מורכב ממוליכים שהותקנו במיוחד לשם כך, ועל כן התנגדותם נמוכה. ההתנגדות הנמוכה גורמת לכך שהזרם שיזרום במקרה של תקלה יגרום לפעולת אמצעי ההגנה על הקו.

שיטת האיפוס היא שיטה פשוטה ואמינה ועל כן היא משמשת במרבית מתקני החשמל בארץ.

2. הארקת הגנה

הארקת הגנה היא חיבור של מוליכי ההארקה של המתקן החשמלי אל המסה הכללית של האדמה. המתקנים החשמליים מחוברים אל פס הארקה בלוח החשמל ומלוח החשמל לפס השוואת פוטנציאליים הנמצא באדמה. מטרת שיטה זו היא ניתוק של גוף מחושמל מהזינה.

החיסרון של שיטת ההארקה הוא שיעילותה תלויה בהתנגדות המגע שבין האדמה לאלקטרודות ההארקה המצויים בה. התנגדות זו גדולה בהרבה מהתנגדות מוליכי המתכת שבהם משתמשים בשיטת האיפוס.

3. זינה צפה

זינה צפה היא אמצעי הגנה מפני חישמול המאופיין בהיעדר הארקת שיטה (מערכת מתחים שאינה מיוחסת לאדמה). מטרת שיטה זו היא למנוע סגירה של מעגל לולאת תקלה דרך גוף האדם, תוך מתן התרעה במקרה של תקלה בבידוד המערכת כלפי המסה הכללית של האדמה או כלפי גופים מתכתיים נגישים. מאחר שמתח מקור הזינה "צף", לא ייתכן חישמול בעת מגע במוליך או בגוף מחושמל.

יתרונות השימוש בשיטת זינה צפה:

  • במקרה של תקלה בבידוד במתקן חשמלי או במוליך חי, האדם הנוגע בו אינו עלול להתחשמל. זאת מפני שהמתקן ניזון ממקור זינה מופרד, ללא הארקת שיטה, וגוף האדם אינו סוגר מעגל.
  • במקרה של תקלה ראשונה בבידוד אין הפסקה באספקת החשמל, אלא ניתנת התראה בלבד. יש לכך חשיבות רבה בעיקר בציוד שהפסקת זרם פתאומית עלולה לגרום לסיכון חיי אדם או לנזק חמור.

4. הפרד מגן

מטרת שיטת הפרד מגן היא למנוע סגירה של מעגל לולאת התקלה דרך גוף האדם. שיטה זו מתבצעת ע"י הפרדה בין רשת הזנה המחוברת להארקת שיטה לבין ציוד המוזן ממנה ונטול הארקה. העברת מתח מרשת הזנה לאדם נוצרת רק דרך שדה מגנטי.
היתרון העיקרי של שיטה זו הוא שהיא אינה גורמת להפסקה באספקת החשמל. החיסרון העיקרי שלה הוא שהיא מספקת הגנה רק כאשר קיימת תקלה אחת בלבד.

5. מתח נמוך מאוד

מתח נמוך מאוד הוא אמצעי הגנה שבו ערכו של המתח הוא נמוך דיו כך שאינו מסכן חיי אדם. ערכו של מתח זה אינו קבוע, אלא הוא תלוי בתנאי הסביבה השוררים במתקן החשמלי. באתרים רגילים ערכו של מתח נמוך מאוד הוא עד 50 וולט.

6. מפסק מגן (ממסר פחת)

מפסק מגן הוא מפסק המנתק אוטומטית את מערכת החשמל ממקור המתח במקרה של הופעת זרם זליגה במתקן. מטרת שיטה זו היא ניתוק של גוף מחושמל מהזינה. עקרון הפעולה של המפסק מתבסס על מדידת ההפרש בין הזרם המגיע אליו לזרם החוזר ממנו. אם הזרם המגיע למפסק נמוך יותר מהזרם החוזר, המשמעות היא דליפת הזרם דרך מקום אחר. במקרה כזה המפסק מנתק את הזרם, בהתאם לרמת הרגישות שלו. במכשיר ביתי רגיל הרגישות עומדת על 30 מיליאמפר. מפסק המגן אינו מקטין את הזרם העובר דרך האדם המתחשמל, אלא רק מגביל את משך הזמן ל-30 מילישניות.

7. בידוד מגן

בידוד מגן הוא אמצעי הגנה המאופיין בשימוש בציוד המוגן בבידוד כפול או בבידוד מוגבר. מטרת שיטה זו היא למנוע הופעה של מתח מגע על גוף המכשיר במקרה של תקלה.

עובדים העושים במהלך עבודתם שימוש במכשירי חשמל חשופים לסכנת התחשמלות ולסיכוני חשמל נוספים. מכיוון שכך חשוב שעובדים אלו ישתתפו בהדרכת בטיחות בחשמל. במסגרת הדרכה זו לומדים העובדים על הסיכונים השונים הטמונים בשימוש במכשירי חשמל ועל הדרכים למניעתם.

הדרכת בטיחות בחשמל של חברת "ליאור בטיחות" מיועדת לכל סוגי העסקים – חברות, ארגונים, מפעלים, בתי מלאכה וכו' – שבהם נעשה שימוש יומיומי וקבוע במכשירי חשמל וציוד חשמלי. ההדרכה מותאמת לכל בית עסק, בהתאם לסיכוני החשמל שאליהם חשופים העובדים.

ההדרכה כוללת בין היתר את הנושאים הבאים: חוק החשמל ותקנותיו, ליקויים בחשמל, סיכוני כוויות, התחשמלות, נעילה ותיוג, סוגי הגנות מפני התחשמלות, ציוד מגן אישי, בדיקות מתקן חשמלי, עזרה ראשונה לנפגעי חשמל ועוד.

אם יש לכם צורך בהדרכת בטיחות בחשמל, פנו עוד היום ל"ליאור בטיחות" ותיהנו מהצעת מחיר אטרקטיבית במיוחד.

Facebook
Twitter
LinkedIn

פוסטים קשורים

ליצירת קשר בכל נושא בטיחותי

לכל שאלה חייגו
058-7886903

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן